Stel u voor: twee tafels. Op de ene tafel staan 24 verschillende jampotten uitgestald. Op de andere tafel zes. Of u maar jam wil gaan proeven en, als een smaak u bevalt, een pot wil kopen. Op welke tafel stapt u af?

In 2000 is het in Amerika onderzocht. Het zal u niet verbazen dat de tafel met de grootste keuzemogelijkheid het meest populair was: 60 procent van de deelnemers aan het onderzoek stapten op die tafel af. Mensen houden blijkbaar van een ruime keuze. Dat is goed nieuws voor al die onderwijsinstellingen die de afgelopen decennia de ene na de andere studie bedachten.

Het onderzoek beperkte zich niet tot de vraag welke tafel het meest populair was. De onderzoekers volgden ook het gedrag van de mensen aan die tafels. En ontdekten zo dat de mensen aan beide tafels even vaak proefden. Vertaald naar het aanbod van opleidingen: als een jongere van plan is drie open dagen te bezoeken, dan bezoekt hij er drie. Of er nu tien of honderd van die evenementen zijn.

Het meest opmerkelijke resultaat uit het onderzoek: bij de tafel met maar zes potten besloot 31 procent van de belangstellenden jam te kopen. Bij de tafel met 24 potten trok 3 procent de portemonnee. Stel dat er duizend mensen meededen. Dan gingen er dus 600 naar de volle tafel en 400 naar de tafel met een beperkt aanbod. Van die 600 kochten er achttien een pot jam en van de 400 waren dat er 124. De les voor jamfabrikanten en onderwijsinstellingen: laat u niet gek maken door jamliefhebbers en studenten die dénken dat ze een ruim aanbod willen – als u veel jam wil verkopen of volle klaslokalen wenst, dan houdt u de keuzemogelijkheid een beetje beperkt.

Ter geruststelling: of het aanbod nu ruim of beperkt is, voor elke jongere is er een geschikte school of studie. Fier kan het weten. Want Fier helpt jongeren ontdekken wat ze kunnen en willen. Daar komen we altijd uit. Want op elk potje past een deksel.