Wat al die campagnes om meiden naar technische opleidingen is gelukt: zoetjesaan kiezen wat meer meiden voor techniek. Wat al die campagnes niet is gelukt: meiden aan een baan helpen. En nee, dat ligt niet aan vermeend conservatieve werkgevers.
Spelen meisjes met poppen omdat het in de genen zit? Of omdat ouders poppen aanreiken? De discussie is zo oud als de door mannen aangelegde weg naar Rome. Ik denk er zo het mijne van, maar laat het op deze plaats bij de vaststelling dat meiden technische opleidingen doorgaans links laten liggen. Dat schijnt erg jammer te zijn en dus zijn er campagnes over slimme meiden. En omdat de campagnemakers weten dat meiden stiekem andere dingen leuk vinden dan jongens, wordt het beeld van de technische sector wat vervrouwelijkt. Zo zag ik ooit roze helmen voorbij komen in een campagne.
Het effect is dat meiden binnen techniek op zoek gaan naar die opleidingen waar bovengemiddeld veel aandacht is voor sociale aspecten. Waarbij de factor mens er toe doet. Ze komen uit bij bijvoorbeeld Industriële Vormgeving. Ze komen uit bij die opleidingen binnen techniek waarbij de kansen op werk nét wat minder groot zijn.
Een slimme meid is niet alleen op haar toekomst voorbereid, een slimme meid wil ook geen spijt krijgen. En verlangt daarom een beeld van een opleiding dat realistisch is. Liever geen roze helmen dus. In plaats daarvan graag beelden van een collegezaal waarbinnen het om theorie draait, van een steriel lab, van machines en van werktuigen.
Een goede studiekeuzeadviseur weet welk beeld realistisch is. Die kent de arbeidsmarkt en de sectoren en laat roze brillen helmen thuis.
Ik ken ben zo’n adviseur.