Voor u dit gaat lezen, eerst even dit lezen.
En dan nu hoe het verder gaat met zo’n student. In de donkere dagen voor of vlak na kerst is hij er uit. Weet hij dat hij een verkeerde keuze had gemaakt. Tijd om het roer om te gooien. Commerciële Economie moest het worden. En daar leek het verhaal een happy end te hebben.
Niet dus.
Want de student voelt ineens een enorme verantwoordelijkheid. Eén keer een verkeerde keuze maken, dat kan nog wel. Maar wat nou als die nieuwe keuze ook fout blijkt? “Bezoek eens een open dag”, adviseert zijn vader. “En er schijnen ook meeloopdagen te zijn. Dan kun een hele dag spelen dat je student bent.”
Dat soort twijfelende studenten komen nogal eens bij me langs. En dan vertel ik dat het prima is, die open dag en die meeloopdag. Maar ik wil vooral meer weten over de twijfels. Ik vraag de student wat alle nadelen zijn van de nieuwe keus. En de voordelen. Dat helpt. Dan blijkt, in ieder geval in dit specifieke geval, dat de gemaakte keuze echt een goede keuze was. Hij had er vast geen meeloopdag voor nodig gehad.
Hoewel die meeloopdag wel leuk was. Hij ontmoette daar een meisje – als hij er over vertelt begint zijn neus te krullen. “Een leuk meisje?”, vraag ik. Soms stel ik ook wel eens domme, overbodige vragen. Hij vertelt dat ze voor Communicatie gekozen heeft. “En aangezien ik best goed ben in communicatie en zo, in sociale vaardigheden en van die dingen… Nou dacht ik, misschien is dat ook wel wat voor me.” Hij ziet zich al naast haar in de collegezaal.
Ik hoef hem niet te vragen wat zijn adviserende pa er van vindt. Die had het zuchtend aangehoord. “Ik dacht dat je er eindelijk uit was!”
Beste pa, die zoon van u is niet alleen een student die voor een belangrijke keuze staat. Het is ook nog eens een adolescent. Lastige combinatie. Je hebt eigenlijk een professional nodig die kijk heeft op studies en ook nog eens op het brein van pubers en adolescenten.
Maar ja, waar vind je die?