Bij een jubileum hoort een taart. Met op die taart een aantal kaarsjes dat overeenkomt met het aantal jubileumjaren. Bureau Fier bestaat een jaar. Een taart dus met één kaarsje.

Dat ziet er een beetje eenzaam uit, zo’n kaarsje in zijn uppie. En eerlijk gezegd past dat beeld wel een beetje bij het jubileum. Want als ik het afgelopen jaar iets heb geleerd, dan is het dat je er als zelfstandige zonder collega’s, als zzc-er dus, uiteindelijk alleen voor staat.

Dit wordt geen klaagzang over het eenzame bestaan van een zelfstandig adviseur. Over mijn privéleven ga ik het niet met u hebben (niks te klagen trouwens), maar zakelijk sta ik er allesbehalve alleen voor. Ik heb de afgelopen decennia een hecht netwerk opgebouwd van professionals. Ze zorgen ervoor dat mijn eenpersoonspraktijk niet losgezongen raakt van ontwikkelingen in mijn vak. Dat ik bijblijf dus. En dan zijn er nog de klanten natuurlijk.

Maar toch.

In mijn vorige werkkring trad ik op namens een grote onderwijsinstelling. Organiseerde ik een lezing over mijn vakgebied, dan zat de zaal zonder veel inspanning vol met honderden belangstellenden. Als zelfstandige mis ik de status die deze onderwijsmoloch heeft en moet ik elke toehoorder in elk zaaltje bijna zelf binnenpraten. Zoals ik ook elke jongere en elke oudere één voor één mijn praktijk moet binnen schrapen.

Dat heeft me verrast. Want vanuit mijn vorige functies weet ik hoe groot het belang is naar professioneel advies. Maar dat betekent nog niet, weet ik nu, dat particulieren dat belang onderkennen. En dus kost het nogal wat kruim om die jongeren en vooral hun ouders voor me te winnen.

Ik heb het er graag voor over. Want de inspanningen leveren op. Het geeft enorme voldoening om jongeren zelfbewust te zien kiezen. En het ontroert me als ze maanden later nog eens langskomen. ‘Ik heb het zo naar mijn zin, Mirjam…’

Ik ben een jaar bezig. De klanten stonden de eerste maanden niet in rijen van drie voor mijn deur opgesteld. Maar het gaat steeds beter. Dankzij stukjes op deze site, dankzij de sponsoring van het 1Ander Festival, dankzij spreekbeurten in de regio, dankzij het boekje dat ik uitgaf – maar toch vooral dankzij de mond tot mond reclame.

Over een jaar plaats ik hier een foto van een taart met twee kaarsjes. Omdat Bureau Fier dan twee jaar bestaat en omdat ik twee keer zoveel adviezen mocht geven als in het eerste jaar.