Jim Croce (1943-1973) zong ooit over hoe fijn het zou zijn als je tijd in een fles kon doen en er later wat van uitgieten, als je het even nodig had. Hij zong het voor zijn toen nog niet geboren zoon – je wist maar nooit hoe zaken zich zouden ontwikkelen en dan was zo’n flesje tijd voor vader en zoon wel handig. De zoon was nog maar amper geboren, ‘Time in a bottle’ verscheen op plaat en de zanger-tekstdichter kwam om het leven bij een vliegtuigongeluk. Tegen de tijd dat het liedje een bescheiden hit werd, zette de zoon zijn eerste stapjes en was de vader al bijna twee jaar dood.

Deze column gaat niet over hoe wrang en bizar het leven soms kan lopen. Het gaat over schaarste. Jim Croce besefte, vast en zeker zonder te weten dat hij niet lang meer te leven had, dat tijd schaars is en zong er over.

Ooit was zeep schaars. Ik las het onlangs: tijdens de Eerste Wereldoorlog werden belangrijke zeeroutes geblokkeerd en zo was er geen toevoer van plantaardige oliën in Nederland. En dus geen zeep. Een paar eeuwen daarvoor waren peper en andere specerijen zeldzaam. Zo zeldzaam, dat het als een betaalmiddel gold.

Zo nu en dan komen er berichten in de media over wat er nu weer schaars is. Koper bijvoorbeeld. Het verklaart de belangstelling van criminelen voor het scheikundige element. Maar wat toch vooral schaars is: tijd.

Toen ik met Bureau Fier begon, had ik het niet meteen in de gaten – maar tijd is één van mijn meest krachtige verkoopargumenten. Natuurlijk, ik heb verstand van studies, scholen en beroepen. En natuurlijk, ik snap kinderen en jongeren. Zelfs hun ouders begrijp ik meestal. Maar ik combineer al die kennis en vaardigheden met tijd. En dat slaat aan. Ik neem de tijd voor elke jongere, professional of ouder die bij me aanklopt. Het effect van die geïnvesteerde tijd is vele malen groter dan de uren die mijn cliënten en ik voor een gesprek vrijmaken.

Natuurlijk hoop ik dat u vooral vaak mijn tijd koopt, maar als u daar om wat voor reden geen zin in heeft: maak zelfs eens tijd. Voor uw leerling, voor uw kind of voor die jonge vakkenvuller in de supermarkt waar uw bedrijfsleider bent. U zult er van staan te kijken wat er van komt.

Gebruik uw tijd goed en doe dat nu. Niet bewaren voor later. En stop de tijd al helemaal niet in een fles.