Je bent jong, hebt met bijbaantjes wat geld gespaard en besluit met vrienden op vakantie te gaan. Iets avontuurlijks wil je. Met de rugzak door de bergen trekken, bij voorkeur ergens buiten Europa. Geen idee hoe je dat aan moet pakken. En dus ga je naar een reisbureau.
‘Ik wil op vakantie’, zeg je tegen de dame (het zijn bijna altijd vrouwen die daar werken) van het reisbureau. ‘Hier is je vakantie’, zegt ze en slaat een folder open. Midweek Centerparcs. ‘Kleine kinderen vinden het geweldig’, laat de dame weten. ‘Meteen maar boeken?’
In deze tijd van het jaar houden veel beroepsopleidingen open dagen en die scholen vinden die dagen vooral geslaagd als het heel druk is. Of die jongeren wel aan het goede adres zijn, lijkt er een stuk minder toe te doen. Dat is jammer. Voor iedereen. De school stopt een hoop energie in jongeren die beter weg hadden kunnen blijven. En de jongeren laten zich met de ‘spiegeltjes en kraaltjes’ wijs maken dat een opleiding die niks voor hen, o zo de moeite waard lijkt. Wie weet, schrijven ze zich wel in. Om vervolgens diep ongelukkig te worden.
Open dagen zijn circusvoorstellingen waar kiezers van een studie geen steek verder mee komen. Het kost tijd en geld en levert minder op dan goede gesprekken. Gesprekken die ergens over gaan en waar tijd voor wordt genomen. Die dus niet worden gehouden op een dag waar duizend jongeren voorbij kraampjes schuifelen.
Kiezen is moeilijk, vooral als je niet weet waar je naar zoekt. Of het niet goed kunt verwoorden. Dan helpt het als volwassenen en professionals goede vragen stellen. Dat kan zonder ballonnen, balpennen met schoollogo en demonstratielesjes die niks van doen hebben met de praktijk van alledag.
Dat kan met een goed gesprek. Niet op één dag, maar op elke schooldag. Beste mensen van de beroepsopleidingen: zet de deur open en maak tijd voor belangstellende jongeren. Stel vragen. ‘Dus jij wilt op vakantie? Leuk zeg. Alleen, met anderen? Ver weg? Wat wil je meemaken? Hoeveel geld heb je? Hoe reis je graag?’ Het scheelt Centerparcs weer een ontevreden klant.